Jaké pneumatiky vybrat pro elektromobil?
Vybrat ty pravé pneumatiky bývá někdy kumšt i u běžných automobilů. A zvolit správné pneumatiky pro elektromobil není o nic lehčí ani těžší – stačí jen vědět, jak na to. Obutí elektromobilů musí zvládnout především vyšší hmotnost a vysoký točivý moment. Mají proto rozdílnou konstrukci a vykazují vysokou odolnost proti oděru.
Elektromobily a auta s klasickými spalovacími motory vypadají často stejně, přesto jsou v řadě nejen jízdních vlastností odlišné a tyto rozdíly kladou zásadně jiné nároky na obutí. Použitím pneumatik vyvinutých speciálně pro elektromobily podpoříte jejich kladné jízdní vlastnosti, zvýšíte ovladatelnost, bezpečnost, dojezd a snížíte hluk i finanční náklady.
Vlastnosti elektromobilů, které mají zásadní vliv na konstrukci pneumatik
1. Hmotnost
Elektromobily jsou zkrátka těžší. A to výrazně (průměrně cca o 200 kg). Je tomu tak především kvůli baterii, která musí mít co největší kapacitu. Vysoká váha má pak zásadní vliv na jízdní vlastnosti, ovladatelnost a opotřebení pneumatik. Ty mají kvůli tomu zesílené zejména bočnice, aby si s vyšší váhou poradily, za jízdy se nedeformovaly a zbytečně nepřehřívaly.
2. Vysoký točivý moment
Elektromotory vykazují výrazně vyšší točivý moment než motory spalovací a při sešlápnutí pedálu dokáží během okamžiku dosáhnout maximálního výkonu. Nástup zatížení na obutí elektromobilů je proto daleko intenzivnější než u automobilů se spalovacími motory, u kterých výkon stoupá vždy postupně.
Proto je nutné mít především při rozjezdu co nejlepší záběr. Pneumatiky pro elektromobily mají za tímto účelem velmi tuhá a široká středová žebra, která snižují riziko prokluzu. Dezény pak mívají často vzájemně propojené drážky ve vzorku, což by mělo zabraňovat aquaplaningu.
3. Valivý odpor
Aby elektromobil při své váze dojel co nejdál (možnosti nabití baterie zatím nejsou tak rozšířeny jako běžné čerpací stanice), je nutné, aby pneumatiky kladly co nejnižší valivý odpor (tedy spotřebovávaly méně energie a tím prodlužovaly dojezdovou vzdálenost). To jde ale proti přilnavosti v zatáčkách, efektivnímu brždění, stejně jako proti akceleraci. Směsi pro pneumatiky určené elektromobilům jsou proto vyráběny z tvrdší směsi, ale ne natolik, aby byly výrazně ovlivněny negativní jevy s tím spojené. Při jejich designování je kladen důraz na co nejnižší valivý odpor, ale s ohledem na co nejkratší brzdnou dráhu a bezpečnost za sucha i za mokra.
4. Hlučnost
U spalovacího motoru je největším zdrojem hluku motor (cca 50 %). Elektromotor je na druhou stranu až zázračně tichý a v interiéru tak uslyšíte i, obrazně řečeno, spadnout špendlík na podlahu. K nízké hlučnosti v kabině také přispívá dobře řešená aerodynamika a elektromobily tak neprodukují hluk ani na dálnici. Nejvíc jdou tedy slyšet odvalující pneumatiky. Řešení tohoto problému jsou různá - od rozdílného designu dezénu po vkládání tlumící vrstvy dovnitř pneumatiky.
Jak jsou pneumatiky pro elektromobily konstruovány?
Všechny tyto faktory jsou zohledněny při výrobě pneumatik pro elektromobily. Díky tomu dokáží optimalizovat jejich výkon, a to jak v dojezdu na jedno nabití baterie, tak v tichosti uvnitř kabiny, dlouhé životnosti i ve vysoké úrovni bezpečnosti a prožitku z jízdy. Zkrátka se vám s nimi v elektromobilu pojede lépe, levněji a bezpečněji.
Výrobci toho dosahují cestou kompromisů. Ústupky však nelze udělat v celkové tuhosti pláště, především pak u bočnic. Ty jsou zesílené, aby se pneumatika v zatáčkách nebortila vlivem odstředivých sil, které tlačí auto po tečně směrem ven (tyto pneumatiky bývají označeny písmeny XL a XL+, které symbolizují vyšší index zatížení). Pokud bychom v tomto momentu použili u těžkého automobilu s elektromotorem běžné pneu, ztratilo by část ovladatelnosti a reakce při řízení by se prodloužily.
Jaké pneumatiky pro elektromobil vybrat?
Stejně jako pro automobily se spalovacími motory, ani pro elektromobily není určený jeden druh pneumatik, ale záleží na typu a využívání elektromobilu – řidič sportovního vozidla vyžaduje jiné vlastnosti pneumatik (například přesné a okamžité reakce) než řidič auta určeného do městského prostředí, stejně jako v zimě uplatníte jiné vlastnosti obutí než v létě.
Přestože nabídka pneumatik pro elektromobily není zatím příliš rozsáhlá, naleznou se výrobci, kteří s tímto stále ještě specifickým segmentem pracují.
Širokou nabídku pneumatik pro automobily s elektrickým pohonem představil například jihokorejský Hankook. Jeho řada pneumatik ION nabízí obutí pro elektromobily v letním i zimním provedení pro běžná osobní vozidla i SUV.
Dále upravil řadu svých stávajících modelů pro použítí na elektrických vozidlech a označil je písmeny EV. Toto označení se obecně používá také u pneumatik jiných značek, které se vývoji a výrobě obutí pro automobily s elektrickým motorem věnují.