Vážení zákazníci, z důvodu velkého nárůstu počtu zásilek u dopravců může dojít ke zpoždění doručení. Prosíme o trpělivost.
602 737 791

Co je to dezén a jaká je jeho minimální hloubka?

Každý motorista by měl pravidelně kontrolovat hloubku dezénu. Značná část řidičů se přesto spoléhá na věk pneumatiky. Ty se však opotřebovávají v závislosti na způsobu jízdy a tvrdosti směsi, tedy správnosti jejich použití v konkrétním ročním období. Na silnici se proto vyskytuje spousta vozidel s příliš plytkým dezénem, který nesplňuje bezpečnostní ani zákonné normy.

Co je to dezén a jaká je jeho minimální hloubka?

 

Dezén a jeho typy
V našich pneuservisech se setkáváme s motoristy, kteří v otázkách správného výběru pneumatik i minimální hloubky dezénu tápou. Všem rádi poradíme, ale základní přehled není nikdy na škodu. Co je to tedy dezén a jaké jsou jeho typy?

Dezén je odborný název pro vzorek pneumatiky. Tvoří jej různé lamely a drážky na povrchu běhounu. Dle jejich uspořádání pak rozlišujeme, o jaký dezén s jakou funkcí se jedná. Nejzákladnější jsou dezény symetrický, směrový a asymetrický, z nichž každý je vhodný pro určitý druh jízdy v konkrétním ročním období.

Symetrický dezén je typ vzorování běhounu používaný u velké části pneumatik střední a nižší třídy. Náklady na jeho výrobu jsou nižší, přesto má dobré jízdní vlastnosti. Spadá tedy do kategorie žádaného poměru cena/výkon. Vhodný je především pro vozidla, která jezdí na kratší vzdálenosti, například ve městě, jako jsou MPV nebo SUV. Pneumatiky se symetrickým dezénem jsou většinou vyráběny do průměru R18. Na vozidlo je lze umístit na libovolnou pozici.


Speciální formou symetrického dezénu je dezén šípový či směrový. Již dle názvu je jasné, že je uspořádán do tvaru šípu. Díky tomu má perfektní záběr po celé ploše a skvěle z běhounu odvádí vodu i sníh. Proto se jedná o nejpoužívanější typ dezénu u zimních pneumatik. Při montáži je nutné dbát na označení směru otáčení.


U asymetrického dezénu se liší jeho vnitřní a vnější strany, kdy každá má jasně danou funkci. Vnitřní strana obvykle zajišťuje odvod vody spolu s přenosem záběrových a brzdných sil na vozovku. Vnější strana se zase stará o vedení vozidla v přímém směru a zajištění stability v zatáčkách. Nerozlišujeme u nich, zda se jedná o pravou či levou pneumatiku, ale je nutné při montáži dodržet její vnitřní a vnější stranu (strany jsou označeny na bočnici).

 

 

Jaká je minimální hloubka dezénu?
Zákon hovoří jasně. Letní pneumatiky osobních vozidel do 3,5 t musí mít pneumatiky s dezénem o minimální hloubce 1, 6 mm, celoroční a zimní pneumatiky pak 4 mm. U motocyklů záleží na kubatuře – minimální hloubka dezénu se u nich pohybuje od 1,0 do 1,6 mm.

  

 

Jak hloubku dezénu měřit?
Plošně. Tedy všude tam, kde pneumatika přichází do kontaktu s vozovkou – nejen na krajích, ale také uprostřed. Může se totiž stát, že na vnější straně bude hloubka dezénu v pořádku, například okolo 6 mm, ale uprostřed pneumatiky už bude dezén opotřebovaný na 1 mm. Měřit byste jej měli pravidelně každý měsíc a vždy před absolvováním delší cesty, třeba do zahraničí. Na měření můžete použít pneuměřič, se kterým lze zároveň zkontrolovat i správný tlak v pneumatikách.

 

 

Nikdy nenechávejte výměnu na poslední chvíli
Měření byste neměli podceňovat, stejně jako byste neměli riskovat jízdu na opotřebovaných pneumatikách. Už při hloubce dezénu 4 mm je brzdná dráha vozidla na mokré vozovce dvakrát delší, než u nových pneumatik. Nečekejte tedy na zákonný limit a ideálně vyměňte pneumatiky dříve.

 

Porovnání nové a ojeté pneumatiky

 

Jaká jsou rizika nedodržení minimální hloubky dezénu?
Pokuta je to nejmenší, co vás při jízdě na sjetých pneumatikách může potkat. Primárním důvodem pro její dodržování je bezpečnost.


Pneumatika s dezénem opotřebovaným na hranici zákonné použitelnosti 1, 6 mm má výrazně delší brzdnou dráhu než pneumatika nová (Nové pneumatiky mají obvykle 8-9 mm hluboký dezén).


Délku brzdné dráhy nových a opotřebovaných pneumatik testovala například společnost Continetnal. Testeři postupně porovnávali brzdnou dráhu letní pneumatiky ContiPremiumContact 5 s novým dezénem a následně s dezény sjetými na 3 a 1,6 mm. Zjistili, že při nouzovém brzdění na mokré vozovce za rychlosti 100 km/h se brzdná dráha dramaticky zvyšuje spolu s ubývajícími milimetru dezénu. Už při jeho hloubce 3 mm se lišila o 13 m od té původní. S dezénem ojetým na zákonné minimum, tedy 1,6 mm, se prodloužila až o 23 m. Připojíme-li k tomu spolu s opotřebením pneumatik také úměrně stoupající riziko aquaplaningu ….

 

 

Tip na závěr
Chápeme, že neustálá péče o pneumatiky a jejich dezén může být časově i finančně vyčerpávající. Máme pro vás ale jeden tip – čas i finance efektivně ušetříte správně seřízenou geometrií vašeho vozidla. Rádi vám ji zkontrolujeme a seřídíme pomocí nejmodernějších 3D technologií v našem autoservisu v Opavě. Objednat se můžete osobně, telefonicky, nebo pomocí online rezervačního formuláře.